Har Hovenmannen flytta på seg?

Fjellet Hornets kjente ansiktsprofil, sett fra Sunndalsøra.
Men er det dette som er Hovenmannen?
Da må fjellet i så fall ha flytta seg flere kilometer.

 

På sørsiden av Grøa i Sunndal – ovenfor Åsbruna – ligger det 1667 meter høye fjellet Hornet. Fjellet har etter hvert fått også et annet navn: Hovenmannen. Det må bety at fjellet har flytta seg 2,5 kilometer. Hvordan henger det sammen?

Fra mitt utkikkspunkt hjemme i Grøavegen 19 ser Hornet ut som et hvilket som helst fjell. Det ligner ikke på noe spesielt. Men så, hvis man beveger seg nedover mot Sunndalsøra, skjer det noe med fjellet: det antar en tydelig ansiktsprofil. Mannen ligger med bakhodet på steinputa, med en flott Roald Amundsen-nese og håret pent strøket bakover. Her ligger det nærmest en forsteinet mann på evig lit de parat. Men er det Hovenmannen?


Svaret viste seg å ikke være så enkelt som jeg først hadde trodd. Hva hadde jeg trodd? Jo, at Hovenmannen var et logisk og innlysende lokalt navn på et fjell som sett fra enkelte vinkler ligner på en ansiktsprofil. Svaret var skrevet i stein, ikke mer å lure på. Men så fikk jeg et hint fra lokalkjente folk som spurte meg om jeg visste hvor Hoven-gardene lå. Jeg visste jo det: omtrent midtveis mellom Grøa og Sunndalsøra, ved Hovenvegen. Ja vel, og hvordan kunne det henge sammen at disse gardene hadde gitt navn til et fjell som ligger flere kilometer lenger sør, ovenfor Grøa?

Jeg ble svar skyldig, og tenkte at det var best å gå til kildene. Hva skriver Wikipedia? Jo, følgende: «Hornet eller Hovenmannen[1] er et fjell på sørsiden av Sunndalen i Sunndal kommune i Møre og Romsdal. Toppunktet har en høyde på 1 667 meter over havet og danner grensepunkt for Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalpark.»

Hornet eller Hovenmannen, altså. Og da var jeg omtrent like langt, eller kort. Jeg søkte videre på nettet, og fant flere treff der Hornet og Hovenmannen ble brukt som likestilte navn. Nettstedet Peakbook registrerer turer og bestigninger, og Hornet er nevnt, med Hovenmannen som alternativt navn, med et fint bilde av Hornet-profilen. På nettstedet norsk-klatring.no omtales bestigning av en ny rute i Hovenmannen, og trolig menes det her Hornet. Også utlendingene vil ha et ord med i laget. På nettstedet mapcarta.com vises et kartutsnitt over disse fjellene, og der Hornet ligger, står det ikke Hornet, bare Hovenmannen.

Med andre ord: Hovenmannen ser ut til å være etablert som det mest brukte navnet på dette fjellet, både lokalt i Sunndal og utenbygds.

Men hva sier kartene? Utrolig nok sier de forskjellige ting. Jeg slår først opp på en GPS-app jeg bruker mye på mine turer: Gaia GPS. Kartet her ser ut som et helt standard kart, med de kjente lokale naturformasjonene og navnene. Hva med fjellet mitt, Hornet? Det står der ikke! For fjellet heter nemlig Hovenmannen, ifølge Gaia. Hvor Gaia har hentet sitt kartgrunnlag fra, vet jeg ikke, men i all hovedsak må jo det være Statens Kartverk.

Jeg går opp på kontoret hjemme i Grøavegen og slår opp på Kartverkets eget kart Norgeskart på en stor pc-skjerm jeg har der. De kjente fjellene ligger på rekke og rad: Hovennebba, Kaldfonna og – Hornet! Her står ikke Hovenmannen nevnt i det hele tatt, og Hornet heter Hornet, dermed basta. Da er kanskje ikke Hovenmannen et navn Kartverket i det hele tatt vil forholde seg til? Så forandrer jeg utsnittet på kartet, går litt nærmere på. Og hva skjer? Jo, Hovenmannen spretter plutselig fram på kartet! Ikke der Hornet ligger, men et par-tre kilometer lenger mot Øra, nettopp opp for Hoven. Og det er ikke snakk om Hovennebba, begge navnene står her, ikke så langt unna hverandre. Og hvor ligger så Hovenmannen, ifølge Norgeskart? Vi befinner oss i nærheten av stien opp Hareimdalen. Litt til venstre går en renne i fjellet oppover lia. Hvis man fra toppen av denne renna fortsetter rett opp det bratte fjellet (sørover parallelt med Hareimdalen), kommer man til et høydedrag som ligger på cirka 1400 meters høyde. Og det er dette som er Hovenmannen. Fortsetter man litt til i samme retning, kommer man til Hovennebba som ligger på 1556 meter. Vi snakker om et område som ligger midt mellom Kaldfonnholet og Hareimdalen.

Hvor denne ekte og opprinnelige Hovenmannen har fått navnet sitt fra, vet jeg ikke. Kanskje danner også dette fjellet en ansiktsprofil, fra et lokalt perspektiv på Hoven.

Her, på Norgeskart, det offisielle kartet til Kartverket, finner vi Hovenmannen
der den hører hjemme, på Hoven, i nærheten av Hareimdalen.
Helt til høyre ligger Hornet.


Noen dager etter kartsøket mitt skjer det et artig sammentreff. Vi sitter noen karer på stamkafeen Timian og Persille. Da kommer en for oss ukjent mann bort til bordet vårt for å slå av en prat. Han forteller at han ble født på 1950-tallet i den grenda vi her snakker om, ved Hoven, og at han har bodd lenge i utlandet. Mannen snakker gammel sønndalsdialekt, ispedd en anelse utland. Jeg benytter anledningen til å spørre ham om min hjertesak Hovenmannen. Jo da, det navnet kjenner han jo godt. Det er den toppen man har på venstresiden når man kommer opp i Hareimdalen. Altså ikke Hovennebba, presiserer han, den ligger høyere oppe.

Denne opplysningen får jeg noen dager senere bekreftet av andre lokalkjente folk. Ett navn blir her nevnt, og det er Oline Bell (1910–2001). Hun bodde et langt liv i Hoven-grenda og var svært opptatt av at gamle opprinnelige navn i området skulle bevares. Hun fikk laget illustrasjoner av dalen og fjellsidene, med navnene på rett plass, også Hovenmannen.

Da burde saken være klinkende klar, og jeg kan konkludere med følgende: Enten har fjellet Hovenmannen flytta seg to–tre kilometer mot sør, eller så har noen i nattens mulm og mørke stjålet navnet og tredd det ned over hodet på mannen i Hornet. Som den lettskremte realist jeg er, tror jeg mest på tyveri-teorien.

Hornet helt til venstre. I midten øverst ligger et snørikt felt til høyre for Kaldfonnholet.
Til høyre for dette feltet ligger Hovenmannen.


Hva kan ha skjedd? Sannsynligvis det samme som skjedde i Oppdølsstranda, der den lange tunnelen går i dag. Opprinnelig var det mange navn på stranda, satt der på en tid da det ikke gikk vei her. På Oppdølssiden het deres bit av stranda nettopp Oppdølsstranda, på motsatt ende, innover mot Øra, lå Åkerstranda. Men så kom det vei, og med den kom behovet for et felles navn på hele stranda. Gamle sunndalinger fra strandstedet brukte vel helst navnet Nordstranda, mens Vegvesenet og nye sunndalinger snakket om Oppdølsstranda. Det er ikke så mange år siden debatten blusset opp i de lokale avisspaltene, det var i forbindelse med debatten om – og bygging av – tunnelen fra 2007 og framover. Noen mente at man burde holde seg til Nordstranda, mens andre ville ha Oppdølsstranda.

Aura Avis brukte konsekvent navnet Nordstranda. Jeg deltok selv i debatten som journalist i avisa Driva, og jeg var en ivrig forkjemper for Oppdølsstranda. Jeg viste til at dette navnet over år var blitt innarbeidet og var blitt kjent også utenfor Sunndal. Nordstranda ville blitt en av mange ukjente strender mot nord. Jeg tillater meg å sitere fra en artikkel jeg skrev i Driva:


«Stranda trenger ett felles navn fra Oppdøl til Sunndalsøra, blant annet fordi denne stranda er et vedvarende tema i den offentlige debatten om rassikring. Alle parter må vite hvilken strekning det er snakk om, også de som ikke bor i Sunndal og er kjent her. Behovet for et slikt felles navn økte utover på 1950- og 60-tallet, da trafikken vokste voldsomt på strekningen. Fellesnavnet kunne ha blitt Nordstranda, men ble det ikke, uten at vi kjenner årsaken til det. Kanskje skyldes det at dette navnet er anonymt og ikke er knyttet til noen av de mange underliggende navn i stranda. Det kunne ha blitt Åkerstranda, som stranda heter innerst mot Sunndalsøra. Men det ble Oppdølsstranda. Dette navnet har fått innpass og er det vanlig brukte av de fleste som har behov for å navnsette stranda: Storting og regjering, Statens vegvesen (som eier veien), Møre og Romsdal fylke, NRK og andre regionale og nasjonale medier. Også lokalt blant folk flest er Oppdølsstranda det mest brukte navnet. Navnet har fått hevd. At fellesnavnet Oppdølsstranda opprinnelig var brukt bare på en del av stranda, er ikke noe stort poeng. For det første er navnet tjenlig også som fellesnavn, fordi det har rot i et kjent steds- og gardsnavn på strekningen, for det andre er ikke navn statiske størrelser: Sunndalsøra var opprinnelig en husklynge nede ved sjøen, i dag er Holsanden fem kilometer lenger oppe i dalen inkludert. Slik har også Oppdølsstranda vokst seg innover mot Sunndalsøra i praktisk bruk. Det burde ikke være spesielt mer oppsiktsvekkende enn at Øksendalstunnelen heter nettopp det, også der tunnelen starter på Sunndalsøra, borte på Hammarn. Noen vil kanskje mene at tunnelen burde ha fått navnet Hammartunnelen (som i Hammarkaia), men Øksendalstunnelen er mye bedre, blant annet fordi det er lettere for utenforstående å forholde seg til det, slik det er for Oppdølsstranda sammenlignet med Nordstranda. Navnet sier mye mer.»


Etter dette sidespranget til stranda er det på tide å dra til fjells igjen. Hva er det Oppdølsstranda kan fortelle oss om Hornet-Hovenmannen? Kanskje dette: At geografiske navn kan være flytende fenomener som forandrer seg og flytter på seg ut fra behov som oppstår til ulike tider. Min løse spekulasjon er dermed som følger: Fjellet Hornet som vi her har skrevet om, har en tydelig ansiktsprofil sett fra Sunndalsøra. På et eller annet tidspunkt har noen nede på Øra hørt om et fjell i dette området med navnet Hovenmannen. Så har man tatt det for gitt at navnet gjaldt for det fjellet man kunne se med egne øyne, altså Hornet, som ligner på ansiktsprofilen til en mann. Dermed var flyttinga av Hovenmannen sørover mot Hornet i gang. Etter hvert ble flyttinga permanent, i alle fall på folkemunne, selv om Kartverket holder fast på den opprinnelige plasseringen.

Hva så? Kanskje skal man bare akseptere tingenes tilstand og leve godt med to Hovenmenn? Det skal uansett ganske mye til å få flytta navnet tilbake til opprinnelsen på Hoven. Da må det i så fall en lokal aksjon til, med ildsjeler som vil ta på seg arbeidet med å informere wikipedia, norsk-klatring og utallige andre aktører og apper om at Hovenmannen ligger på Hoven og ikke på Grøa.

Og hva med mannen i Hornet, skal han ligge ribbet tilbake i sin evige hvile? Tja, kanskje vi kunne døpe ham om, og gi ham et navn med internasjonal svung: The Horney man!




Kommentarer