Hva skjedde i andre omgang?

I går fant jeg den grønne notisboka mi fra 1960-tallet. Den inneholder et mysterium.



Jeg leita egentlig etter noe helt annet i den gamle plastposen i skapet i kjelleren. Blant gamle skolestiler, brev, fotos, dikt og annet snadder fikk jeg plutselig øye på den grønne notisboka. For første gang på flere tiår titta jeg inn i mitt åndelige og sjelelige liv fra andre halvdel av 1960-tallet. Det var et nesten pinlig gjensyn med ganske overspent gymnasial poesi.

Men her var også side opp og ned de gode gamle klassiske rundetidsskjemaene for skøyteløp. 5000-meterskjemaet starter på 8,05. Med jevne rundetider på 39 sekunder. Det var tider det!

Så kommer jeg til en dobbeltside med hoppresultater. De gode gamle navna står i en fin kolonne, med lengde og poeng. Øverst står det: spesielt hopp. Men det står ingen ting om hvor og når dette rennet ble arrangert. Det mest sannsynlige er åra fra 1966 til og med 1970, og det kan dreie seg om hopprennet i Holmenkollen.


Men som det vil gå fram av bildet av resultatlista, har jeg ført inn resultatene bare for første omgang. Andreomgangen ligger i det ytterste mørke, og jeg kåret ingen sammenlagtvinner. Jeg har sjølsagt undersøkt litt på nettet, og det nærmeste jeg kommer, er Holmenkollen i 1967. Det året vant Bjørn Wirkola, foran Bent Tomtum og Max Golser. Hvordan lå disse an etter første omgang på min liste? Jo, ganske bra: Wirkola lå på tredjeplass etter et hopp på 82,5 meter (!), Tomtum på fjerde med 82 meter og Golser på sjette med 82 meter.

Lista forteller ellers at  Veikko Kankkonen feilet stygt med bare 69,5 meter, mens Torbjørn Yggeseth landa rett nedom kulen med 66 meter. Jo IngeBjørnebye, far til fotballspilleren Stig Inge Bjørnebye, hoppet anstendig, med 76 meter. Jan Olaf Roaldset fra Molde hadde ingen god omgang, med bare 72,5 meter, en halv meter kortere enn John Balfanz. Jiri Raska slet med å komme over 70 meter og landa på 70,5 meter.

Jeg merker meg for øvrig at Lars Grini ledet klart etter første omgang, med et kjempehopp på 83 meter. Lengst av alle, med 83,5 meter, var en viss B. Karvovski. Her tar jeg høyde for at navnet er skrevet feil. Jeg har søkt etter denne for meg ukjente hopperen på nettet, uten å finne noe. Både han og Grini har trolig bommet i andre omgang, om det var på hoppkanten, vil vi neppe noen gang få vite. Men jeg spør: Er det noen som vet hva som skjedde med Grini og denne Karvovski i andre omgang?

Men er det så sikkert at det dreier seg om Holmenkollen i 1967? Kan det ha vært et VM-renn i såkalt normalbakke? I VM i 1966 i Oslo gikk jo rennet i stor (!) bakke i Holmenkollen, med Wirkola som vinner. Wirkola vant også i normalbakken i Midtstubakken, foran Dieter Neuendorf og Paavo Lukkariniemi. Så det er neppe dette rennet det er snakk om.

I Holmenkollen i 1968 vant Vladimir Belousov foran Wirkola og Ludvik Zajc. I 1969 Topi Mattila foran Gjert Andersen og Raska. I 1970 vant Belousov igjen, før vår egen Ingolf Mork slo til med to seire på rad i 1971 og 1972.

Når alt dette nå er sagt og skrevet, gjenstår enda et mysterium: Hva skjedde med undertegnende mellom først og andre omgang i hopprennet? Hvorfor er ikke andreomgangen ført inn, det var jo ryddet så fin plass for den.


Kommentarer