På tide med en tur langs elva

Nå er snøen borte for denne gang, og da er det bare å komme seg ut på tur, rett rundt hjørnet.


E satt ved elven....

De siste dagene har jeg kjent et særlig stort behov for å komme meg ut, etter folkemøtet om kommunesammenslåing i forrige uke. Jeg skjønte etter hvert som møtet skred fram, at dette ligger for høyt for meg. De kloke menn (og én dame) i panelet syntes å delta i norgesmesterskapet i regionbygging, og lite fikk vi høre om hvordan vi skal organisere denne kjedelige kommunale hverdagen som handler om hjemmetjenester, barnehager, pleieinstitusjoner og annet pjask. Men det var kanskje for mye forlangt.



Så fra nå av skal jeg heller gå turer i skogen enn å bry om meg kommunedebatten. Og nå vil jeg gjerne dele en av mine favoritt-turer med dere. Her følger en bilde-guide:



Parker på avkjørselen på Holsskeidet, cirka fem kilometer fra Sunndalsøra i retning Grøa. Så går du hundre meter på gang- og sykkelveien, fram til Vinnubekkjen. Kryss riksveien (se deg for!!), og foran deg har du en traktorvei som fører nedover mot elva.




Nede ved elva deler veien seg: Én sti fører over brua til venstre, og det kommer jeg tilbake til. Vår hovedrute i dag går til høyre langs elva.


Går du over brua til venstre, kan du fortsette langs elva helt opp til ridesenteret på Elverhøy. Vår rute i dag følger stien som går mot høyre i retning Holssanden, langs elva.
En sti går langs elvebredden til venstre, den andre inne ved skrenten.
Stien langs elva går i åpent lett terreng.
Stien inne ved skrenten danner en trolsk allé.
Veiskille med traktorvei nedover mot Breiåhølen til venstre.
Hvis du snur og går oppover bakken her, kommer du til en vakker bjørkelund.

Kvinand i Breiåhølen.
Breiåhølen. Stien fortsetter langs elva mot høyre, eller du kan snu her og gå tilbake samme veien som du kom.

Driva Fishing Lodge.
Grusveien som går rett fra Driva Fishing Lodge oppover mot riksveien.






Helt i starten nede ved elva deler vår sti seg i to: Den til venstre går langs elvebredden, den til høyre tjue-tretti meter lenger inn mot skrenten. Sistnevnte sti danner en allé, og jeg går gjerne her hvis det er vind.



Etter en liten kilometer kommer du fram til et nytt stiskille, idet gardene på Hol kommer til syne. Nedover mot venstre går en traktorvei mot elva, oppover mot høyre går en sti som fører deg til en av de mest idylliske plassene jeg vet om. Det er en bjørkelund som innbyr til ro, kafferast og livsens ettertanke.



Vi tar traktorveien nedover mot elva, mot Breiåhølen.

 Ved denne hølen sto ei fiskerhytte, som ble tatt av fonna for noen år siden. Breiåhølen er et utmerket sted for familier med barn å ta en pause. Her kan ungene leke ned ved elva og se på endene som svømmer og dukker noen meter ute, mens de voksne kanskje tar fram kaffekanna.



Herfra kan noen foretrekke å snu og gå samme ruta tilbake, hvis man vil unngå å gå noen meter på asfalt. Vi går imidlertid runden rundt i dag, og fortsetter langs stien til høyre for Breiåhølen, den fortsetter nedover langs elva mot boligfeltet på Holssanden.
Etter noen hundre meter kommer du fram til Driva Fishing Lodge. Her tar du til høyre, på grusveien som starter rett ovenfor hytta. Veien går strakt oppover mot riksveien.


Du krysser riksveien (se opp for biler!!) og tar fatt på gang- og sykkelbanen oppover mot Holsskeidet igjen. Og der er ringen sluttet.



Jeg nevnte brua nede ved elva, i starten av turen. Noen titall meter bortenfor brua kommer du til et nydelig sted i ytterkant av innmarka på Vennevold. Her står et steinbord med benker oppe på elvebredden, og kanskje var det her Hans Hyldbakk satt da han skrev Nordmørsminne, og begynte med elva på Vinnavolla. God tur!
























Kommentarer