Gamle nyheter og et velment forslag

Tirsdag morgen: Nyhetskanalens dyktige programleder Ane Rostad Stokholm er klar med de siste nyhetene. Men tekststripen neders på skjermen melder om en fotballkamp som ble spilt søndag kveld!


Jeg er klar for å sette meg ned foran tv-en og drikke meg drita på koffein, mens jeg lar nyhetene på Nyhetskanalen på TV2 og Politisk Kvarter på NRK strømme motstandsløst innover meg. Kom med det siste fra politikken, gi meg vær og vind, korona og Premier League, jeg blir sittende uansett. Jeg er ytterst velvillig innstilt så tidlig på morran.

Eller er jeg egentlig det? For i samme øyeblikk som jeg tømmer i meg i den siste kaffeslurken, faller blikket mitt på tekststripen nederst i tv-bildet til Nyhetskanalen. Jeg bestemmer meg for ikke å bli irritert, det er jo ikke verdt det, men så blir jeg det likevel. Sur, gretten gubbe foran tv-en, med alle kritiske rettigheter. 

For denne tirsdags morgen kommer Nyhetskanalen (!) med Breaking News: at Kristiansund slo selveste Rosenborg i eliteserien i fotball søndag kveld! For nesten to døgn siden. Snakk om å være først med det siste! Og slik fortsetter kanalen: med å sende den ene tekststripen etter den andre med nyheter som er så gamle at vi knapt husker å ha sett dem. Det kan for eksempel være meldinger om at brannvesenet er i ferd å rykke ut til en brann i en bygård, skadeomfang ukjent. Bortsett fra at det ikke er det, for denne brannen ble slukket for ett døgn siden, og heldigvis gikk ingen liv tapt. 

Jeg kan jo forstå at mange ikke får med seg nyhetene når de skjer, og at det kan være greit med et lite sveip bakover i tid. Men det får da være måte på, og meldingene må i det minste være sanne: man kan ikke skrive en tirsdags morgen at skadeomfanget er ukjent, når det var kjent for alle mandag formiddag. 

Det er en underlig praksis dette, i en tid da nyhetsmediene slåss som sultne ulver om å komme først med nyhetene. Og så lar Nyhetskanalen sine tekststriper nærmest framstå som en reprise på den gamle tv-slageren Husker du. Det ligger en slags arroganse i dette, man lar de gamle møllspiste tekststripene surre og gå, og gir blanke blaffen i å bruke en kalori av kanalens ressurser på å oppdatere dem.

Da burde jeg ha fått utløp for dagens gruff, jeg kan i ro og mak ta en kopp kaffe til og være riktig så fornøyd med tingenes tilstand. Men nei da, jeg har mer på lager, det vil si, det er Nyhetskanalen som har resteutsalg. 

For der er de igjen: Plakatene og tekststripene med den evinnelige egenreklamen for kanalens nyhetsmagasiner. Det er ufattelig mange av dem, og i farten kommer jeg på disse: Ælig talt, Norske tilstander, Gode nyheter, Bare business. Snart har vel hver eneste medarbeider i kanalen sitt eget magasin!

Jeg har en mistanke om at det er relativt få som ser på disse programmene. Noen av dem går på ukurante tidspunkter, da vi er opptatt med andre ting. Og så kan det være at programmene uansett ikke fenger? Jeg ser i alle fall aldri på dem. 

Men kanalen har åpenbart bestemt seg for å gjøre noe med seertallene. I flere måneder nå, gjennom hele sommeren og høsten, har Nyhetskanalen teppebombet oss seere med de nevnte egenreklamene. Jeg har ikke sett maken til utholdenhet: dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned, ruller denne programinfoen over skjermen. Og nå i begynnelsen av oktober har jeg skjønt at det ikke kommer til å ta slutt. Nyhetskanalen har rett og slett planer om å hjernevaske oss så grundig at vi til slutt begynner å se på disse programmene. 

Det kommer i alle fall ikke til å ta slutt fordi jeg for noen uker siden skrev en e-post til TV2, der jeg med tilkjempet høflighet gav uttrykk for noen synspunkter på elendigheten. Jeg var klar over at det siste TV2 gidder å bry seg med, er noen velmente råd fra en eldre herre på Nordmøre. Men jeg skrev likevel, og grunnen til det vet jeg egenlig ikke. Jeg har selvsagt ikke fått svar, og nå synes jeg den fordømte egenreklamen som jeg nevnte over, kommer tettere enn noen gang. 

Ja da, jeg kan jo svitjse over til NRKs nyhetsmorgen, og det gjøre jeg også ganske ofte, der man får nyhetene presentert med solid og billedløs monotoni av Vidar Eidhammer og Anders Borgen Werring. Enkelte morgener, etter en søvnløs natt, er Vidar og Anders akkurat det jeg trenger. 

Forresten, hva var det jeg skrev til TV2? La oss ta en titt:

Hei!

Først dette: jeg er en trofast seer på Nyhetskanalen, mye hver dag, særlig tidlig på morran. Jeg har selv vært journalist i mange år, og derfor er det kanskje med en viss rett jeg kan si at dere holder høy standard, både med hensyn til mengde og kvalitet.

Jeg ser mest på dere om morgenen, mindre utover dagen. Så til saken: I sommer har dere teppebombet oss seere med egenreklame for de mange nyhetsmagasinene dere har, Ærlig talt, Bare business, Gode nyheter, for å nevne et par. Men det hjelper ikke, jeg er ikke blitt fristet til å se på dem. Dette er sikkert gode programmer, som hadde fortjent at jeg så på dem, men jeg blir altså ikke fristet. Men nesten hver dag ser jeg på Politisk kvarter og Dagsnytt atten på NRK. Hva er forklaringen?

Det er sikkert mange grunner til det, vanens makt, NRKs gamle og seiglivede nærmest offisielle rolle som nyhetsformidler etc. Men mest handler det nok om at de to nevnte programmene setter en slags dagsorden, eller de speiler den dagsorden andre har satt, på tidspunkter som vi etter hvert kjenner alle sammen. Kvart på åtte og atten, dermed basta. Det blir nærmest et rituale.

Jeg kjenner selvsagt ikke seertallene for de nevnte magasinene på TV2, for alt jeg vet kan de være gode, og da er det jo greit. Men da kan jeg jo snevre det inn til et spørsmål om hvorfor akkurat jeg ikke blir fristet til å se på dem. Jeg burde være i målgruppa: akademiker, tidligere forlagsredaktør og journalist, over middels interessert i samfunnsspørsmål og politikk. Jeg kan godt ha plass til et politisk magasin på TV2 i tillegg til dem jeg allerede ser på.

Hva skulle så til for å friste meg? Jeg vet egentlig ikke, men jeg kan tippe og antyde. Etter å ha sanert i haugen av dagens magasinprogrammer, kunne dere lansere et flunkende nytt program, med:

1. Et fast tidspunkt for et daglig politisk magasin, la oss si kl 1730.

2. Magasinet kunne være litt annerledes enn Dagsnytt 18, kanskje med to programledere.

3. Mer dokumentasjon og bakgrunnssjekk av politikk og politikere enn i Politisk kvarter og Dagsnytt 18. Mindre slapp og perifer debatt.

4. Et «dommerpanel» de siste fem-ti minuttene, som vurderer og oppsummerer det som er kommet fram i første del av programmet.

5. Navn? Ganske enkelt Politikk 1730

Også jeg skjønner at tida kanskje ikke er inne for nye magasininnslag på Nyhetskanalen, etter den massive egenreklamen dere har kjørt i sommer. Men på sikt kanskje? I alle fall, jeg ser fram til nye timer med Nyhetskanalen, og ønsker dere alt godt!




Kommentarer