Queen Anne i Breiåhølen?

Er det kongelig besøk i Breiåhølen på Holsanden i Sunndal? En løs fugl er det i alle fall snakk om.



Så ofte jeg kan vandrer jeg langs Driva mellom Vinnubekkjen og Breiåhølen, Denne stille hølen i Driva ligger nedenfor gardene på Hol, og det sto ei fiskerhytte her før. Den ble tatt av ei stor fonn som feide over elva for en del år siden.

Nå på vinterstid er hølen et yndet tilholdssted for ender og andre fugler som liker seg ved rennende vann. For et par uker siden fotograferte jeg ei and jeg mener var laksand. I går og i dag tok jeg bilder av ei and jeg først trodde var samme sorten (bildet over). Men da jeg så nærmere på bildene, oppdaget jeg klare forskjeller. Anda på bildet over har en tydelig hvit flekk på kinnet og gule øyne, og det har ikke laksanda. Derfor tror jeg at bildet over viser ei kvinand (Queen Anne). Dronning er kanskje å ta litt hardt i, for det er trolig snakk om en hannfugl.


Bildet under viser anda jeg tok bilde av for fjorten dager siden på samme sted i elva, og det er dette jeg tror er ei laksand (hann). Den har et mer avlangt hode og mangler den hvite kinnflekken. Også vingene har ulikt fargemønster.



Så er det et moment til som jeg lurer litt på. I går tok jeg bilde av kvinand-hannen sammen med en hunnfugl. De opptrådte som et par, men ut fra bilder jeg har sett på nettet, ligner denne hunnen klart mer på en laksand-hunn enn en kvinand-hunn. Fugletitting er sannelig ingen enkel bransje! Se her:



Forøvrig er det alltid en fornøyelse å følge med på fossekallens akrobatikk i elva. Her tar den en pust i bakken, også det i Breiåhølen.


Rett øst for gardene på Hol ligger det for øvrig en liten åskam, en idyll der man kan finne den store ro mellom bjørkestammene. Her er det bare å slippe fantasien løs når trollskogen setter seg i bevegelse:



Kommentarer