Ved Skorgas mektige fot


Fossen Skorga ved Skorgfallet på Grøa.

Den mektige fossen Skorga på Grøa i Sunndal kommer ofte i skyggen av den mer kjente Vinnu. Det er ufortjent!

Lørdag formiddag dro jeg sammen med sønnavinden og 21,5 grader til foten av Skorga. Fra verandaen hjemme i Grøavegen 19 hadde jeg sett at fossen i løpet av få timer hadde vokst til formidable dimensjoner, og at Vinnu bare var en liten rislebekk i sammenligning, selv om også den hadde vokst i natt.



Jeg tok av fra veien mellom Løykjaskolen og Jøntelhaugen, der en jernport fører inn til lysløypa. Herfra  tar det bare fem minutter å gå opp til Skorgfallet, som jeg tror har vært det lokale navnet på stedet der Skorga så å si lander etter sin ferd nedetter fjellsida. 

Fossen var utrolig stor, sterk og våt! Det sto en vannsky ut fra fossen, og i løpet av få sekunder var jeg våt inn til skinnet. Det var ikke helt enkelt å få tatt bilder, for kameralinsa ble våt i samme øyeblikk som jeg rettet den mot fossen. Men noe fikk jeg vel festet til brikken. 

Den tanken slo meg da jeg sto ved foten av Skorga og lot meg forvandle til en fossekall, at også stien opp til denne fossen, Skorgfallet, kanskje burde bli skiltet og litt bedre ryddet, slik det er blitt gjort ved Vinnu. Man kunne lage en fossevandringspakke, der turister, og lokale folk for den del, ble ledet fra den ene fossen til den andre. Knapt noe sted jeg vet om, har to slike formidable fosser så nær hverandre. 




Også Vinnu hadde vokst i løpet av natta.


Utsikt fra flyplassen på Vinnu mot Hareimdalen.



Kommentarer